بلاگ

کابل شیلد دار چیست؟

کابل شیلد دار

تداخل امواج الکترومغناطیس در محیط‌های اداری و صنعتی که لوازم متعددی استفاده می‌شوند، می‌تواند سبب ایجاد نویز شده و انتقال دیتاها را دچار مشکل کند. یک راهکار مناسب برای مقابله با این مشکل، به‌کارگیری کابل‌های شیلددار است. در یک تعریف کلی، کابل شیلد دار، کابلی است که از محتوا و اطلاعات موجود در کابل محافظت می‌کند. شیلد در واقع یک لایه محافظ داخلی است که از مس و آلومینیوم ساخته شده است. این متریال باعث مقاومت کابل در برابر نویزهای احتمالی محیط‌هایی مثل کارخانه‌ها می‌شوند. چرا که این نویزها منجر به تداخل امواج مغناطیسی می‌شوند و این تداخل به اطلاعات موجود در کابل آسیب وارد می‌کند. حال اگر مایلید با انواع کابل شیلد دار، کاربرد و یا ویژگی‌های آن آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انواع کابل شیلد دار

کابل‌های شیلد دار انواع مختلفی دارند و از آن‌ها در محیط‌هایی که به علت وجود نویزهای مختلف، امواج مغناطیسی تداخل پیدا می‌کند، استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

کابل شیلد دار قدرت:

کابل‌های قدرت به علت اینکه در فضای باز، زیر خاک و یا داخل آب استفاده می‌شوند باید مقاومت بالایی داشته باشند بنابراین دارای شیلد هستند. علاوه بر این مکان‌ها در خیابان‌ها و همچنین نیروگاه‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

کابل شیلد دار کنترل و فرمان:

این نوع از کابل‌ها همانند کابل قدرت به علت میدان‌های مزاحم، تاثیرات مخرب بر روی انتقال داده‌ها و سیگنال آنالوگ و دیجیتال، به شیلد مجهز هستند. این نوع از کابل‌ها در دسته کابل فشار ضعیف قرار می‌گیرند.

کابل شیلد دار چیست؟


| معرفی انواع کابل نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


کابل شیلد دار افشان:

از شیلد بافته شده مسی ساخته شده است. در تابلوهای فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام دیگر این مدل از کابل‌ها کابل شیلد دار چند رشته‌ای است.

کابل شیلد دار مفتولی:

این نوع از کابل‌ها نسبت به کابل افشان مقاومت کمتری دارند اما در دسته کابل فشار قوی قرار می‌گیرند. وظیفه آن‌ها جلوگیری از هدر رفتن انرژی برق و کنترل نوسانات جریان برق است.

کابل شیلد دار فویلی یا نواری:

از یک ورقه نازک مس یا آلومینیومی ساخته شده است. برای بهتر کردن قدرت سیم، آن را به یک حامل پلی استر متصل می‌کنند. این نوع کابل نازک است و وزن سبکی دارد. به طور کلی دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:
انعطاف‌پذیری خوب ولی عمر انعطاف‌پذیری متوسط
ارائه پوشش ۱۰۰ درصد
تولید آسان
هزینه کمتری نسبت به مدل بافته شده دارد.

کابل شیلد دار بافته شده:

شبکه‌ای از سیم‌های مسی بافته شده‌اند. اثر بخشی این نوع کابل متناسب با میزان پوشش شیلد بر روی سیم است که ۷۵ تا۸۵ درصد است و هر چه میزان آن بیشتر باشد انعطاف‌پذیری آن کمتر ولی مقاومت و هزینه آن بیشتراست. به طور کلی این نوع کابل دارای ویژگی‌های زیر است:
عمر بالا
منعطف
دارای استحکام
روند تولید کند و پر هزینه
گران‌تر از نوع فویلی

کابل شیلد دار صوتی:

همان طور که از نامش مشخص است وظیفه این کابل انتقال امواج صوتی است. و در جهت از بین بردن هر گونه صدای ناخواسته و نویز در حین انتقال امواج صوتی استفاده می‌شود.

کاربرد کابل شیلد دار

کاربرد کابل شیلد دار

همانطور که می‌دانید کابل شیلد دار انواع مختلفی دارند و در مکان‌هایی که نویز وجود دارد، استفاده می‌شوند. مکان‌هایی مثل:

  1. مراکز صنعتی: به منظور اتصال اجزای دستگاه‌های موجود در خط تولید مثل تجهیزات حمل و نقل مکانیکی و یا ماشین‌آلات استفاده می‌شوند.
  2. صنایع برق: در سیستم برق‌رسانی فشار قوی و ضعیف، در اثر برخورد کابل فشار قوی با زمین شوک‌های الکتریکی تولید می‌شود که کابل شیلددار از ایجاد آن جلوگیری می‌کند.
  3. میکروفون امنیتی و رادیویی: به منظور دفع سیگنال‌های مزاحم، استفاده می‌شوند. در اطراف دکل‌های ارتباطی و مخابراتی: در سیم کشی و اتصال دیتا مخابراتی به منظور جلوگیری از ورود نویز کاربرد دارند.
  4. مراکز اطلاعاتی: در این مراکز به منظور جلوگیری از تخریب داده‌ها استفاده می‌شوند.

همچنین کاربرد این کابل‌ها را در سیستم‌های آزمایشگاهی، سنسورهای اعلام حریق، سنسورهای دمایی و گازی در معادن، شبکه کامپیوتری، سیستم حفاظتی و امنیتی و دوربین‌های مدار بسته نیز مشاهده می‌کنیم.


| معرفی انواع سیم نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


مزایای کابل شیلد دار نسبت به بدون شیلد

حتما تا به حال دریافتید که مهم‌ترین دلیل استفاده از کابل شیلد دار جلوگیری از آسیب رساندن نویزها به اطلاعات و داده‌های موجود در کابل است. اما وجود شیلد در کابل باعث شده است در برخی موارد نسبت به کابل بدون شیلد برتری پیدا کند این موارد شامل:

عدم ایجاد میدان الکتریکی در مجاورت یک هادی دیگر: هنگامی که کابل شیلددار در کنار کابل‌های دیگر با فاصله کم قرار بگیرد هیچ یک بر دیگری تأثیر منفی نمی‌گذارند و وجود شیلد مانع ایجاد اثر مخرب بر میدان الکتریکی می‌شود.

  1. حفظ جریان پایداری: شیلدها می‌توانند شدت ولتاژ اضافی را کم کنند در نتیجه جریان پایدارتری فراهم می‌شود. همچنین از کابل‌ها در برابر پوسیدگی و تخریب محافظت می‌کنند و باعث طول عمر بیشتر کابل می‌شوند.
  2. خواص مکانیکی قوی: ممکن است کابل‌های صنعتی در هنگام انتقال با تهدیدات مکانیکی زیادی مواجه شوند در این هنگام شیلد از اجزای کابل محافظت می‌کند.
  3. جلوگیری از انتقال ولتاژ به کابل بدون شیلد
  4. مقاومت بهتر در شرایط مختلف آب و هوایی
  5. انتقال ولتاژ در حضور رطوبت
  6. انتقال سریع و صحیح داده‌هاعدم تأثیرپذیری در میدان‌های مزاحم

اما همان‌گونه که گفته شد، شیلد از آلومینیوم یا مس ساخته شده‌است که همین امر موجب بیشتر شدن قطر این کابل‌ها، نصب سخت‌تر و همچنین مهم‌تر از همه این موارد افزایش قیمت شده است.

خرید کابل شیلددار

ویژگی‌های کابل شیلد دار

شیلدها در دو نوع فویلی و بافته شده وجود دارند. شیلدهای فویلی از ورقه‌های نازک مس یا آلومینیوم ساخته شده‌اند و اطراف هادی را پوشانده و آن را تبدیل به کابلی مقاوم در برابر نویزهایی که در عملکرد کابل اختلال ایجاد می‌کنند، کرده است. یک کابل شیلد دار مقاوم و کارآمد باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد.

  1. پوشانندگی سیم‌ها بین ۴۰تا۱۰۰ درصد
  2. انعطاف‌پذیری
  3. مقاومت به زنگ زدگی
  4. مقاومت به خوردگی
  5. دارای استحکام کششی بالا
  6. جلوگیری از شدت ولتاژ بیش از حد
  7. کاهش شوک‌های الکتریکی

کلام پایانی

همان گونه که خواندید، کابل شیلد دار در محیط‌هایی که نویز وجود دارد، استفاده می‌شود. شیلد در کابل شیلددار همانند سپر عمل می‌کند و جلوی از بین رفتن یا آسیب دیدن داده‌ها را می‌گیرد. عملکرد آن بستگی به نوع آن دارد و در محیط‌های مختلف از نوع خاصی از آن استفاده می‌شود. سعی ما بر این بوده است که شما اطلاعات مفیدی در ارتباط با کابل شیلددار به دست آورید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *