silidaywire

سیم تک روکش سیلیکونی SIF

سیم نسوز تک روکش: در صنعت، از انواع کابل و سیم برای انتقال انرژی الکتریکی مکانی به مکان دیگر استفاده می‌شود. سیم و کابل‌های نسوز نیز از جمله سیم‌هایی هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله سعی می‌شود تا اطلاعات کافی و کاملی در رابطه با سیم‌های نسوز، ویژگی ها، کاربردها و انواع آن خصوصا سیم‌های نسوز تک روکش که به آن‌ها سیم‌های نسوز سیلیکونی نیز گفته می‌شود به شما ارائه گردد. کابل نسوز به کابلی گفته می‌شود که توانایی تحمل مقدار دمای مشخصی را در مواجهه با شعله مستقیم و در مدت زمان معین داشته باشد.

به طور کلی سیم‌های نسوز به دودسته تک روکش و دو روکش تقسیم می‌شوند که ویژگی مشترک هر دو نوع آن‌ها دارا بودن روکشی از جنس سیلیکون است و از آنجا که مهم‌ترین ویژگی عایق و روکش سیلیکونی استحکام آن در برابر دماهای بالاست، اغلب مردم از این کابل‌ها به عنوان سیم و کابل نسوز یاد می‌کنند. نکته قابل توجه درباره کابل‌های نسوز این است که این سیم‌ها باید کم دود و فاقد گاز کشنده هالوژن باشند. سیم‌های نسوز تک روکش معمولا دارای روکشی از جنس سیلیکون هستند و به همین علت به آن‌ها سیم‌های نسوز سیلیکونی نیز گفته می‌شود همچنین سیم‌های نسوز دو روکش، دارای یک روکش از جنس سیلیکون و روکشی دیگر از جنس ابریشم می‌باشند.

جهت مشاهده اطلاعات تکمیلی در رابطه با محصولات مجموعه سیلی دی وایر میتوانید کاتالوگ درج شده را دانلود نمایید.

ساختار سیم نسوز سیلیکونی SIF

سیلی دی وایر

برای اطلاع از موجودی به روز محصولات و قیمت روز از محصولات سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید! ساعات کار : شنبه تا پنج شنبه 09:30 الی 19 بجز جمعه ها

call us

خصوصیات سیم‌های نسوز سیلیکونی یا تک روکش

لازم به ذکر است عایق سیلیکون علاوه بر پایداری حرارتی، از قابلیت‌های دیگری مانند مقاومت در برابر مواد سوختی، روغن و اسید برخوردار است و ماده‌ای بدون هالوژن و کم دود به شمار می‌رود. همین امر سبب می‌شود تا سیم‌های نسوز تک روکش یا سیلیکونی از مقاومت بالایی برخوردار باشند. همچنین سیم نسوز سیلیکونی نسبت به سیم و کابل‌های برق pvc در برابر حرارت مستقیم و غیر مستقیم، یا حرارت ناشی از شدت جریان الکتریسیته تحمل بیشتری دارد که البته به همین نسبت از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

انواع سیم‌های نسوز تک روکش

از انواع سیم نسوز تک روکش می‌توان سیم نسوز سیلیکونی قلع‌اندود را مثال زد که دارای تحمل دما و طول عمر بسیار بالایی است و همچنین قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری خوبی نیز دارد. از انواع دیگر این سیم نسوز سیلیکونی می‌توان به سیم نسوز افشان تک روکش نیز اشاره کرد که با تحمل بازه دمایی -۶۰ تا ۲۰۰ درجه، کیفیت بسیار خوبی داشته و از کارآمدترین نوع سیم‌های مورد استفاده می‌باشد. این نوع از کابل نسوز دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، مواد شیمیایی و فشار مکانیکی می‌باشد.

خرید سیم نسوز سیلیکونی

موارد استفاده از سیم نسوز تک روکش

به طور کلی زمانی که انتظار می‌رود مدار در معرض گرمای بسیار زیاد و یا حریق قرار بگیرد، از سیم نسوز استفاده می‌شود زیرا این سیم‌ها طوری طراحی شده‌اند که در برابر خطرهای ناشی از آتش و گرما مقاوم باشند. غالبا تمام کشورهای صنعتی در سیم‌کشی‌های ساختمان از کابل‌های سیلیکونی نسوز استفاده می‌کنند. از سیم‌های نسوز همچنین در کوره‌ها، هیترهای الکتریکی، اجاق‌ها، تنورهای برقی، دکل‌های نفتی، صنایع کشتی‌سازی و همچنین در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، واگن‌های راه‌آهن و سیم‌های روشنایی و… استفاده می‌شود. از موارد دیگر استفاده سیم‌های نسوز سیلیکونی می‌توان موارد زیر را نام برد:

🔴 صنایع ذوب فلزات
🔴 صنایع شیشه‌سازی
🔴 کارگاه و کارخانه‌های ریخته‌گری
🔴 صنایع دفاعی
🔴 سامانه‌های اعلام و اطفای حریق
🔴 کارخانه‌های تولید سیمان
و…

سایز بندی سیم های نسوز تک روکش

اصولا سیم‌ها، قطر و طول متنوعی دارند و خریدار با توجه به نیاز و موارد استفاده‌ای که برای سیم در نظر دارد، می‌تواند انواع آن را انتخاب نماید. سیم‌های نسوز تک روکش نیز مانند سایر کابل‌ها از قطرهای متنوعی برخوردارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیم‌های نسوز تک روکش ۰.۵، ۰.۷۵، ۱.۱. ۵.۲. ۵.۴ و ۶ میلی‌متری اشاره کرد. در واقع با یک حساب سر انگشتی می‌توان به صورت تقریبی با ضرب سطح مقطع در عدد ۲۵، ظرفیت جریانی سیم سیلیکونی را بدست آورد. طبق همین فرمول تخمینی، بیشینه ظرفیت جریانی سیم‌های مورد بحث در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد عبارت‌اند از:
🔴 برای سیم ۱.۵ سیلیکونی: ۳۷ آمپر
🔴 برای سیم ۲.۵ سیلیکونی: ۶۲ آمپر
در نتیجه همواره سیم‌هایی با سطح مقطع بزرگتر جریان بیشتری را می‌توانند از خود عبور دهند و خریداران می‌توانند با توجه به این اصل و فرمول گفته شده به طور تقریبی محاسبه کنند که کدام یک از انواع سیم‌ها کارایی بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت.

اطلاعات فنی سیم نسوز سیلیکونی

سیم نسوز تک روکش(سیلیکونی)

کاربرد سیم نسوز تک روکش

کابل های سیلیکونی به دلیل داشتن مقاومت شیمیایی، مقاوم دمایی و عاری از هالوژن بودن جهت کاربرد در صنایع هوایی و ریلی، نیروگاه ها، صنایع تولید فولاد و آهن، کارخانجات نورد فلزات و ریخته گری، صنایع متالوژی، شیمی و پتروشیمی و کارخانجات سیمان، شیشه و سرامیک مناسب می باشند. همچنین این کابل ها در پروژکتورها و سیستم های روشنایی، انواع تجهیزات گرمایشی و سیستم های اعلام حریق به کار برده می‌شوند.

خرید سیم نسوز تک روکش(سیلیکونی)

ویژگی‌های سیم نسوز تک روکش

سیم‌های نسوز تک روکش یا سیم‌های نسوز سیلیکونی عموما فاقد هرگونه گاز و مواد شیمیایی سمی و مضر هستند. همانطور که در طول مقاله گفته شد این محصولات در برابر شدت جریان بالا و ولتاژهای بیشتر از حد معمول، از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند. این نوع از سیم و کابل‌ها، دارای انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری زیادی هستند و به همین علت است که در تمامی مکان‌ها می‌توان از این تجهیزات استفاده کرد. در زمان رخ دادن آتش سوزی و حریق نکته بسیار مهم این است که جریان عبوری از بخش هادی کابل قطع نشود. اگر جریان قطع شود کار اعلام و اطفای حریق قبل از رسیدن آتش‌نشان‌ها با اختلال مواجه شده و صدمات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد. برخی از این کابل‌ها با داشتن ترکیب خاصی از سیلیکون تا بیش از سه ساعت مانع از قطع شدن جریان عبوری از کابل می‌شوند.

تاریخ بروزرسانی 1402/02/03