silidaywire

کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق سیلی دی

این کابل از دسته کابل‌هایی است که در اماکنی که احتمال بروز آتش سوزی وجود دارد و حفظ امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است، مانند مراکز آموزشی، صنعتی و… مورد استفاده واقع می‌شود.

این محصول دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که در جلوگیری از آتش سوزی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و در واقع تا کنون از مهم‌ترین تجهیزات اعلام حریق شناخته شده است.

برخی از ویژگی‌های برجسته این نوع کابل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

ویژگی کابل اعلام حریق

مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت: 
نخستین ویژگی این کابل‌ها، توان تحمل دمای بالای آن‌هاست. این کابل‌ها بسته به این‌که از چه متریال و تکنولوژی ساختی بهره می‌گیرند، تا مدت مشخصی در دماهای بالا بدون مشکل به عملکرد خود ادامه می‌دهند. عموما عایق و روکش این کابل‌ها سیلیکونی، سرامیکی و فایبرگلاس یا همان بافت ابریشمی است.
کم دود بودن: 
این نوع کابل‌ها در هنگام آتش سوزی دود بسیار کمی را منتشر می‌کنند. در واقع پوشش و عایق این کابل‌ها در هنگام آتش سوزی مانع از انتقال گرما و حرارت به لایه‌های زیرین کابل می‌شود.
عاری از گازهای سمی: 
کابل‌های نسوز در هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز سمی از خود منتشر نمی‌کنند.
توانایی خاموش کردن آتش در خود: 
این نوع از کابل‌ها خاصیت خاموش‌کنندگی دارند، یعنی در همان نقطه شروع آتش بر روی خود، خاموش می‌شوند.

قیمت کابل اعلام حریق

لیست قیمت کابل اعلام حریق سیلی دی به صورت روزانه و دائمی توسط شرکت دی کابل پاسارگاد بروز رسانی می شود. این لیست قیمت شامل قیمت انواع کابل کابل ضد حریق و کابل هالوژن فری است که با احتساب ارزش افزوده در این لیست قیمت قرار گرفته است.

مشخصات کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

  • هادی از جنس مس
  • عایق از جنس سیلیکون
  • سیم تخلیه از جنس هادی مسی
  • روکش نهایی از جنس پلیمر که برخی از آنها کم دود و فاقد هالوژن هستند.
  • لایه اسکرین و نویزگیر (این لایه در مقابل امواج الکترومغناطیسی مقاوم است)

کابل نسوز اعلام حریق

انواع کابل نسوز

انواع کابل اعلام حریق

انواع مختلفی از کابل نسوز اعلام حریق توسط تولیدکنندگان طراحی و تولید و در بازار عرضه می‌شود.

به طور کلی این نوع کابل‌ها را در سه گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌کنند که شامل موارد زیر می‌باشد.

 کابل نسوز اعلام حریق با مقاومت ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخت ایران

در واقع کابل نسوز با مقاومت ۲۵۰ درجه به کابلی گفته می‌شود که در دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد توانایی انتقال اطلاعات را به خوبی، داشته باشد. این کابل‌ها که با عنوان کابل نسوز در بازار معروف می‌باشند، در برابر حرارت و گرما از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

جنس استفاده شده در روکش آن‌ها عمدتا از سیلیکون می‌باشد. در واقع سیلیکون در برابر دما و گرما مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین علت است که در برابر دماهای بالا دچار آسیب و مشکل نمی‌شود. به طور کلی این گروه می‌توانند به صورت بدون شیلد، شیلددار، با شیلد بافته شده و یا حتی بافته نشده باشند؛ اما همگی آن‌ها یک فویل فلزی به همراه یک سیم تخلیه برای تخلیه و مقاومت در برابر نویزهای محیطی دارند.

همچنین باید ذکر کنیم که کابل‌های نسوز هالوژن ندارند و در واقع هالوژن فری می‌باشند. این بدین معنا می‌باشد که کابل در موقع سوختن، گازهای سمی و خطرناک از خود منتشر نمی‌کند. قابلیت‌عدم گسترش شعله از دیگر ویژگی‌های این نوع کابل‌ها می‌باشد.

در واقع این ویژگی باعث می‌شود که کابل اعلام حریق در موقع آتش سوزی از گسترش آتش سوزی جلوگیری کند یعنی دارای نوعی مکانیزم خود خاموش‌کنندگی است.

 کابل نسوز با مقاومت ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخت ایران

این کابل‌ها در واقع کابل‌هایی می‌باشند که در مواقع آتش سوزی بدون هیچگونه مشکلی، می‌توانند در دمای ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد جریان الکتریکی را از خود عبور دهند. به عبارتی می‌توانند تا دمای ۷۵۰ درجه را تحمل کنند. در ساخت این کابل‌ها از نوار میکا استفاده می‌شود. نوار میکا در حالت معمول سطح رویی سیم‌هایی با قطر ۱.۵ میلی‌متر را می‌پوشاند و بعد از آن لایه شیلد و سپس در نهایت لایه سیلیکون قرار می‌گیرد. این دسته از کابل‌ها می‌توانند به صورت بدون شیلد، شیلددار و دارای شیلد از نوع فویل باشند.

 کابل نسوز با مقاومت ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد خارجی

این نوع کابل‌ها در واقع همان کابل‌هایی می‌باشد که پیش‌تر گفته شد اما با این تفاوت که ساخت خارج است. کابل‌های نسوز می‌توانند دمای ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند و در بازار داخلی موجود می‌باشد؛ گرچه در خارج تولید و طراحی می‌شوند. به علت حساسیت‌های سازمان آتش نشانی استفاده از این کابل در سطح بین‌المللی معتبر و مورد تایید است. باید ذکر کنیم که سازمان آتش نشانی تا کنون اجازه صادر شدن کابل‌های نسوز ساخت ایران را به وندور سازمان را نداده است.

کاربرد کابل نسوز اعلام حریق​

کابل نسوز اعلام حریق، کابلی است که از آن در موارد بسیاری از جمله موارد زیر استفاده می شود.

🔴فرودگاه‌ها

🔴متروها

🔴قطارها

🔴صنعت‌های سنگین

🔴سیستم‌های اعلان حریق

و به طور کلی اماکنی که امنیت آن‌ها در اولویت می‌باشد؛ مانند مکان‌های آموزشی اعم از:

🔴مدرسه

🔴دانشگاه

🔴کتابخانه

🔴مکان‌های اداری و بانک‌ها

همگی از جمله اماکنی می‌باشد که از کابل نسوز اعلام حریق، استفاده می‌کنند.

راهنمای انتخاب کابل نسوز اعلام حریق

در ارتباط با خرید کابل نسوز اعلام حریق نکاتی وجود دارد که بهتر است در هنگام خرید به آن توجه کنید. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد.
ضد حریق بودن:
مهم‌ترین ویژگی این کابل ضد حریق بودن آن است بنابراین روکش و عایق آن به گونه‌ای است که در زمان آتش سوزی مقاومت بالایی دارند و همچنین از سرایت آتش به سایر کابل‌ها جلوگیری می‌کند. این سیم و کابل‌ها بر اساس متریال خود، توان تحمل دمای مشخص را در مدت زمان معینی دارند که هر چقدر این محدوده بیشتر باشد، قیمت سیم نیز بالاتر خواهد بود.
کم دود بودن:
برای اینکه از میزان تولید گازهای سمی کاهش یابد، در ساخت سیلیکون و روکش کابل باید از مواد با کیفیتی استفاده شود. بنابراین اگر می‌خواهید خرید خوبی داشته باشید باید از کیفیت مواد استفاده شده در کابل اطمینان حاصل پیدا کنید.
کیفیت مواد اولیه:
یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید کیفیت مواد اولیه می‌باشد. درصد خلوص مواد اولیه موضوع بسیار مهمی است. ضخامت روکش، درصد مس به کار گرفته شده در هادی و… از جمله مواردی است که در میزان کیفیت نهایی محصول تاثیر گذار است. همچنین باید توجه کنید هر چه محصول با کیفیت‌تر باشد، گران‌تر خواهد بود.