silidaywire

کابل جرقه زن

کابل جرقه زن

کابل جرقه زن: در صنعت برق و الکتریسته؛ طیف بسیار گسترده‌ایی از انواع کابل و سیم وجود دارد که هر کدام متناسب با نوع کاربری خاصی تولید شده‌اند و برای استفاده در مکان خاص یا ویژه‌ایی مناسب هستند. در واقع از کابل و سیم در صنعت الکتریسته برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود؛ قابل ذکر است که تفاوت سیم با کابل در این صنعت در نوع کاربری و شکل متفاوت سیم و کابل است. به این صورت که سیم‌ها عموما از یک هادی با یک روکش عایق تشکیل شده‌اند؛ ولی کابل‌ها عموما از یک هادی با دو روکش عایق و ژاکت ساخته می‌شوند. کابل‌های جرقه زن در واقع انواع خاصی از کابل‌های برق هستند که برای انتقال جریان لحظه‌ای برق با ولتاژ بالا از منبع تغذیه به محفظه احتراق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقاله پیش رو سعی داریم به معرفی کامل کابل جرقه زن، انواع و موارد استفاده از آن بپردازیم. 

کابل‌های جرقه زن دارای ساختارهای متفاوتی هستند؛ قسمت هادی در این دسته از کابل‌ها؛ عموما از جنس مسی به صورت مفتول یا افشان است که قلع‌اندود شده است. از خصوصیات بارز این نمونه از کابل‌ها این است که باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند. کابل‌های جرقه زن عموما از جنس سیلیکونی با سطح مقطع متفاوت و گوناگون تولید می‌شوند و مقاومت عایق سیلیکونی آن از منفی ۶۰ درجه سانتی گراد تا مثبت ۲۵۰ درجه سانتی گراد متفاوت است.

از ویژگی‌های دیگر این کابل‌ها بایستی به مقاوم بودن در برابر نور خورشید، انواع الکل‌ها، اسیدها، روغن‌های دارای وزن مولکولی بالا، اشعه‌های گاما، مادون قرمز و ماورا بنفش اشاره کرد؛ ضمنا این نمونه از کابل‌ها در شرایط اقلیمی سخت مثل هوای سرد و خشک یا در محیط‌های دارای رطوبت بالا و شرجی هم پایدار و به شدت مقاوم هستند و می‌توانند ویژگی‌ها و کارکردهای اصلی و ذاتی خود را به خوبی حفظ کنند.

کابل جرقه زن

جهت مشاهده اطلاعات تکمیلی در رابطه با محصولات مجموعه سیلی دی وایر میتوانید کاتالوگ درج شده را دانلود نمایید.

کاربرد کابل جرقه زن

کابل‌های جرقه زن سیلیکونی؛ به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این کابل‌ها به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و همچنین پایداری در برابر جریان‌های ولتاژ بالا و قوی در سیستم‌های اعلام و اطفای حریق کاربرد زیادی دارند. این نمونه از کابل‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند و در زمان حریق از خود گاز سمی در محیط منتشر نمی‌کنند؛ بر این اساس و به دلیل ویژگی‌های خاص ذاتی خود در صنایع حساس و سنگین مانند صنایع دفاعی، صنایع هوا فضا، خودروسازی، کشتی سازی، صنایع پتروشیمی، اعلام و اطفای حریق، تابلوهای برق صنعتی و موتورهای صنعتی به کرات استفاده می‌شوند.

اطلاعات فنی کابل جرقه زن

محدوده دماتا 200 / بالای 250 برای زمان کوتاه
ولتاژ اسمی300/500
ولتاژ تستV2000
بدون هالوژنVIEC 60754-1, IEC60754-2
تراکم دودIEC 61034-2
عایقIEC 60245-1
بازدارنده شعلهIEC 60332--1
کابل جرقه زن

انواع کابل جرقه زن از نظر هسته داخلی

کابل‌های جرقه زن بر این اساس به انواعی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ذیل مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هسته القائی inductive core

این نوع از کابل‌های جرقه زن؛ دارای یک هسته کولار، لایه رسانای باردار شده از جنس فریت هستند و همچنین کابل دارای یک سیم نازک از جنس فولاد ضد زنگ است که بر روی لایه پیچیده شده است و توسط پوشش اسپری شده در جای خود تثبیت می‌شود. هسته کولار قادر است که اطمینان قدرت کششی و پایداری عالی را تضمین کند. همچنین پوشش روی سیم باعث انتقال حداکثر انرژی الکتریکی می‌شود که نهایتا میزان بهره‌وری کابل را افزایش داده و اتلاف جریان را کاهش می‌دهد. پوشش سیلیکونی در این مدل از کابل‌های جرقه زن سیلیکونی؛ مانند کابل‌های هسته مسی و هسته مقاومتی است که باعث افزایش میزان مقاومت کابل در برابر عوامل محیطی و خارجی می‌شود. ضمنا لازم به یادآوری است که نحوه قرار گرفتن منبع احتراق در این نمونه از کابل‌ها مشابه کابل با هسته مسی است.

هسته مقاومتی Resistive core

این نمونه از کابل‌های جرقه زن متشکل از یک هسته، عایق داخلی و یک روکش خارجی هستند. هسته کابل در این مجموعه از جنس رسانای سیلیکونی ساخته می‌شود که شامل کربن آغشته به شیشه و فیبر است؛ سپس این اجزا با یک پوشش لاتکس رسانا کاور می‌شوند و مجددا با یک لایه نازک رسانای سیلیکونی پوشیده می‌شوند که این اقدام می‌تواند در عمل قدرت و میزان مقاومت کابل را افزایش دهد. بر این اساس می‌توان گفت که رسانای سیلیکونی نقش انتقال و استقامت کابل را با هم بر عهده دارد و عایق داخلی مقاومت کابل را در برابر حرارت بسیار بالا افزایش می‌دهد این عایق قادر است مقاومت دی الکتریک بین هسته و نوار فلزی بافته شده را هم افزایش دهد؛ در عین حال این نوار بافته شده می‌تواند به کابل خاصیت انعطاف‌پذیری بدهد. در نهایت می‌توان گفت که نقش پوشش سیلیکونی محافظت کامل کابل در شرایط کاری و محیطی است. ضمنا برای جلوگیری از احتراق انواع مختلفی از ترمینال وجود دارد که هر کدام قادر هستند باعث ایجاد احتراق شوند؛ اما این ترمینال‌ها به وسیله سیلیکون‌های رابری عایق می‌شوند و از آن‌ها در مقابل شرایط محیطی محافظت می‌کنند.

هسته مسی copper core

ساختار کلی این نوع از کابل‌های جرقه زن نیز مانند کابل دارای هسته مقاومتی است؛ تنها تفاوت آن‌ها با هم در نوع متریال استفاده شده در آن‌هاست. در این نوع از کابل‌ها؛ هسته مسی قادر است انتقال انرژی بدون اتلاف آن را برای کابل تضمین کند. نقش عایق روی هسته کابل؛ افزایش مقاومت حرارتی و مقاومت دی الکتریک کابل است و نوار فلزی بافته شده بر روی عایق می‌تواند قدرت انعطاف‌پذیری کابل را افزایش دهد. پوشش سیلیکونی خارجی که بر روی نوار فلزی بافته شده قرار گرفته است؛ کابل را در برابر عوامل محیطی و خارجی محافظت می‌کند. اتصالات موجود در محفظه منبع جرقه به وسیله یک صفحه فلزی و برای تحمل دماهای بسیار بالا و محافظت در برابر ضربات مکانیکی و فیزیکی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که اغلب اندازه معمولی جهت ایجاد جرقه ۵-۱ کیلو ولت است.

کاربرد کابل جرقه زن سیلیکونی

کابل‌های جرقه زن عموما در نیروگاه‌ها، سیستم‌های روشنایی، صنایع هوایی و ریلی، سیستم‌های گازسوز و گازوئیلی، صنایع خودروسازی، صنایع تولید آهن، صنایع فولاد و صنایع سنگین کاربرد گسترده دارند و در واقع ادامه فعالیت این صنایع بدون حضور این کابل‌ها ممکن نبوده و همواره بین آن‌ها ارتباط همکاری تنگاتنگی وجود داشته است.

کاربرد کابل جرقه زن سیلیکونی

ساختار کابل جرقه زن

ساختار کابل‌های جرقه زن به کاربرد و محل استفاده از آن‌ها بستگی دارد و بر این اساس متفاوت است. کابل‌های جرقه زن عموما بر اساس ساختار زیر ساخته و تولید می‌شوند:

از جنس مس قلع‌اندود شده است که بنا به نیاز سفارش دهنده و مکان استفاده از کابل؛ قطر آن متفاوت است و از ۲.۵-۰.۵ میلی متر مکعب افشان class ۵ مطابق استاندارد IEC60228 متغیر هستند.

عایق عموما از جنس سیلیکون رابر خاص با فیلرهای اینرت ساخته شده است که دارای قابلیت تحمل جریانات لحظه‌ای تا 40KV است.

این لایه عموما از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود و باعث اتصال لایه بیرونی به لایه سیلیکونی میانی در کابل شده و سبب استحکام کابل را فراهم می‎آورد. 40KV است.

این لایه عموما از جنس سیلیکون رابر است و دارای مقاومت بالایی در برابر شعله‌های آتش مطابق با استاندارد IEC60332-1 است.

تماس با کارشناسان سیلی دی وایر

ویژگی‌های کابل جرقه زن

از ویژگی‌های منحصر به فرد کابل‌های جرقه زن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- مقاومت و پایداری بالای کابل در برابر حرارت یا افزایش دمای محیطی که این خاصیت سبب شده است در سیستم‌های اعلام و اطفای حریق کاربرد مصرفی زیادی داشته باشد.
۲- مقاومت و پایداری بالای کابل در برابر جریان‌های برق ولتاژ قوی
۳- تولید این کابل‌ها مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا صورت می‌گیرد.

جهت مشاهده و استعلام انواع محصولات سیم نسوز و کابل نسوز با کارشناسان سیلی دی وایر در ارتباط باشید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابل جرقه زن

قیمت کابل‌های جرقه زن به فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ از آن‌جایی که این کابل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و کاربری‌ها یا موارد استفاده از آن‌ها مختلف است؛ یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت کابل؛ نوع و محل استفاده از کابل است. عامل دیگری که در تعیین قیمت این کابل‌ها اثر می‌گذارد؛ میزان تحمل ولتاژ کابل است به طوری که کابل‌هایی که قدرت تحمل ولتاژ بالاتری دارند در بازار گران‌تر هستند. کیفت و برند محصول یکی دیگر از فاکتورهای موثر در تعیین قیمت کابل جرقه زن سیلیکونی است؛ لازم به ذکر است که برندهای معتبر و بیشتذ شناخته شده در بازار؛ از متریال و مواد اولیه با کیفیت مرغوب‌تر استفاده کرده و خود را ملزم به رعایت استانداردهای موجود جهت ساخت و تولید محصول می‌دانند؛ بر این اساس هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند. عامل دیگر در تعیین قیمت کابل؛ جنس و نوع روکش کابل است به گونه‌ای که انواع تک لایه یا سه لایه کابل جرقه زن؛ قیمت‌های متفاوتی با هم دارند.