بلاگ

موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب

سیم و کابل مرغوب

برای اینکه در فرایند برق کشی ساختمان مشکلاتی پیش نیاید، توجه به موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب بسیار ضروری است. برای خریداری سیم و کابل مرغوب نیز نیاز است تا با موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب آشنا شویم. از عوامل موثر در انتخاب کابل مرغوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ظاهر سیم و کابل برق: سیم و کابل مرغوب بایستی صاف و درواقع بدون فرورفتگی و برجستگی باشد.
  • محل قرار گرفتن هادی و غلاف سیم و کابل برق: هنگام برش سیم و کابل، سیم بایستی در مرکز باشد و ضخامت غلاف در اطراف آن یک اندازه باشد.
  • جنس هادی سیم و کابل برق: از دیگر موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب، جنس هادی سیم و کابل برق بایستی از آلومینیوم و یا مس باشد که هادی مس باید انیل شده و با سطحی‌ صاف بدست آید.
  • رسانایی سیم و کابل برق: از دیگر موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب، پایین بودن مقاومت آن در برابر جریان عبوری است که باعث می‌شود رسانایی سیم وکابل بالا برود.

| معرفی انواع سیم نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


سیم و کابل مرغوب

جریان مجاز کابل

کابل‌ها دارای  فشار تا ۱۰۰۰ ولت اند که از هادی مسی و عایق پی وی سه ساخته شده‌اند. مشخصات کابل‌ها عبارت‌‌اند از جنس هادی ، سطح مقطع، جنس عایق، نوع غلاف، ولتاژ نامی، جریان مجاز، نوع هسته، نوع حفاظ، نوع زره، نوع محافظ در برابر خوردگی و غیره. از کابل‌‌های با زره در محیط‌ها با ضربات مکانیکی زیاد استفاده می‌شود و برعکس از کابل‌های بدون زره در مکان‌ها با ضربت مکانیکی کم استفاده می‌شود. ظرفیت مجاز کابل، افت ولتاژ مجاز، حفاظت مدار، بار اتصال کوتاه مجاز، مشخصات فنی، شرایط مکانیکی و شرایط محیطی مثل میزان کشش و فشاری که به کابل وارد می‌شود، دما، رطوبت محیط و غیره از عواملی اند که در تعیین جریان مجاز کابل‌ها نقش دارند.

در کل به بیشترین جریانی که کابل بتواند از خود عبوردهد در صورتی که دمای کابل از درجه حرارت آن که معمولا ۷۰  درجه‌ی سانتی گراد است، بالا‌تر نرود، جریان مجاز کابل می‌گویند که یکی از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب است. از طرفی اگر سطح مقطع از جریان عبوری کمتر شود، کابل گرم شده و سپس موجب ایجاد اتصالی و یا اتش سوزی می‌شود. میزان جریانی که کابل‌ها می‌توانند تحمل کنند به شرایط محیطی (در فضای باز و یا بسته بودن) آن بستگی دارد.

دمای محیط نیز به طور مستقیم روی جریان مجاز کابل موثر است، درواقع کابل‌هایی که در نواحی گرمسیر و در نواحی سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند با هم متفاوت اند. جدول‌های استانداردی نیز هستند که تکنسین‌های برق با استفاده از آن‌ها میزان جریان عبوری از کابل را در دماهای متفاوت تعیین و محاسبه می‌کنند. نوع عایق کابل از دیگر عواملی است که در تعیین میزان جریان آن نقش دارد زیرا هر نوع عایق میزان حرارات مشخصی را می‌تواند تحمل کند.

جریان مجاز سیم‌های مسی بدون عایق

در شبکه‌های هوایی از سیم‌های مسی بدون عایق استفاده می‌شود. به همین دلیل این سیم‌ها برای تحمل وزن خود در هوا، فشار باد، برف و یخبندان  بایستی از استحکام مکانیکی بالا و کافی برخوردار باشند. بنابراین در سیم کشی هوایی از سیم‌های کوچک‌تر از ۶ میلی‌متر مربع استفاده نمی‌شود. درجه‌ی حرارت کار سیم‌ها باید محدود باشد زیرا با زیاد شدن درجه‌ حرارت، مقاومت کششی سیم کاهش می‌یابد. این کابل‌ها‌ به دلیل اینکه در شبکه‌های هوایی اجرا می‌شوند دارای جریان مجاز بسیار پایینی هستند. به همین خاطر سعی می‌شود که در شبکه‌های هوایی از آن‌ها استفاده نشود تا بر ظرفیت این کابل‌ها نیز افزوده شود.

جریان مجاز سیم‌های مسی با عایق pvc

سیم‌های مسی اگر با عایق پی وی سی در عمق ۷۰ سانتی متری زمین، در حالی که دمای خاک ۲۰ درجه‌ی سانتی گراد و حداکثر دمای هادی ۷۰ درجه‌ی سانتی گراد است، قرار دهیم ولتاژ آن افزایش می‌یابد. سیم‌های مسی با عایق پی وی سی بر اساس کاربرد و وضعیت نصب آنها به سه دسته‌ی سیم چند لا در هوا، سیم یک لا در هوا و سیم‌های داخل لوله تقسیم می‌شوند.


| معرفی انواع کابل نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


جریان مجاز سیم‌ها و کابل‌های آلومینیومی

جریان مجاز کابل‌های مسی با عایق و غلاف pvc

جریان مجاز کابل‌های مسی با عایق و غلاف پی وی سی که از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب اند به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کابل‌هایی که در عمق ۷۰ سانتی متری زمین در درجه‌ حرارت ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نصب شده‌اند.
  2. و آن‌هایی که در هوا مستقر هستند و با درجه‌ حرارت ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نصب شده شده‌اند.

جریان مجاز این کابل‌ها به سطح مقطع آن‌ها بستگی دارد و حداکثر درجه‌ حرارت مجاز هادی با غلاف پی وی سی ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

جریان مجاز سیم‌ها و کابل‌های آلومینیومی

جریان مجاز کابل‌های آلومینیومی نيز بر اساس سطح مقطع کابل مشخص می‌شود. از عوامل مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب و کابل‌های آلومینیومی برای داشتن جریان مجاز لازم باید به موارد زیر توجه کرد.

  • جنس عایق کابل آلومینیومی از pvc و یا XLEP باشد.
  • مقاومت حرارتی آن در زیر خاک مهم است.
  • کیفیت و مرغوبیت کافی را داشته باشد.
  • توجه به محل نصب کابل و میانگین دمای آن مهم است.
  • هر سایزی از کابل‌های آلومینیومی که انتخاب می‌کنید به میزان حداکثر جریان مجاز آن و نیز آمپر مورد نیاز ان دقت کنید.
  • به میزان فاصله کابل‌ها از یکدیگر و عمق دفن آنها در زیر خاک هنگام نصب توجه کنید.

جریان مجاز هادی آلومینیوم نسبت به هادی مسی هم مقطع کمتر می‌باشد. این به دلیل مقاومت ویژه آنها که ۱،۶۵ برابر مقاومت ویژه‌ی مس است، می‌باشد.

سخن نهایی

از اینکه تا انتهای این مقاله “سیم و کابل مرغوب” همراه ما بودید سپاس گزاریم. فروشگاه سیم و کابل سیلی دی وایر آماده شنیدن سوالات و نظرات شما در زمینه سیم و کابل می‌باشد.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *