بلاگ

علت فرسودگی سیم و کابل

علت فرسودگی سیم و کابل: امروزه نیاز انسان به وسایل الکتریکی تا حدی شده که انجام ساده‌ترین کارها بدون آن‌ها امکان پذیر نیست. این وسایل در ساختار تعداد زیادی از ابزارهای الکتریکی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دیده می‌شوند. هر وسیله‌ی الکتریکی مانند سیم و کابل، با گذشت زمان دچار فرسودگی یا خرابی زودرس می شود و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد که این کار بر عهده‌ی متخصصین این حرفه است. فرسودگی سیم و کابل که در کابل‌ها باعث شکنندگی، ترک خوردن و شکست روکش می‌شود یک فرایند رایج است که خود نشانی از تمام شدن عمر مفید آن‌ها است. عمر سیم و کابل به کیفیت جنس و طرز استفاده‌ی درست یا نادرست از آنها بستگی دارد. فرسودگی سیم و کابل دلایل متفاوتی دارد، پس لازم است با یافتن دلایل آن رفع عیب شود.

| معرفی انواع سیم نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |

در این میان تولید کنندگان سیم و کابل بایستی به این نکته توجه زیادی داشته باشند و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن معایب آن‌ها انجام دهند تا از خسارات بسیار زیاد ناشی از فرآیند فرسودگی را بکاهند. این خسارات می‌تواند مالی و جانی باشند و گاهی اوقات عدم توجه به آنها قابل جبران نیست. واضح است که وقتی کابل‌های زیرزمینی برای یک مدتی در زير زمین باشند به دلیل قدیمی بودن، عدم عایق کاری مناسب و فرسودگی غیر قابل استفاده می‌شوند. که این موارد خود باعث ایجاد مشکلاتی برای برق ساختمان می‌شود. طبق گفته‌ی سازمان آتش‌نشانی عامل اصلی اکثر آتش سوزی‌های الکتریکی در منازل مسکونی، فرسودگی سیم و کابل‌ها است که این خود بیانگر غیر استاندارد بودن کیفیت سیم و کابل و یا استفاده‌ی نادرست از آن‌ها است.

علت فرسودگی سیم و کابل

نشانه‌های فرسودگی سیم و کابل

از مواردی که نشان دهنده‌ی فرسودگی سیم و کابل است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم و زیاد شدن میزان نور چراغ‌ها
  • استشمام بوی سوختگی از سیم‌های برق
  • پریز یا کلید برق سوخته
  • سوختن یا پریدن دائمی فیوز و مدارشکن
  • احساس ولتاژ ضعیف برق به هنگام تماس دست با کلید یا پریز
  • بالا بودن هزینه‌ی برق

دلایل فرسودگی سیم و کابل

هنگام بررسی وضعیت سیم‌ کشی یک ساختمان، ممکن است به مواردی بربخوریم که بیانگر ایرادهای اساسی از جمله فرسودگی باشد. بنابراین این لازم است با شناسایی آن‌ها و به کارگیری شیوه‌های مناسب مانع آن‌ها شویم.

| معرفی انواع کابل نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |

علل فرسودگی سیم و کابل به شرح زیر است:

  • اتصال روکش کابل با زمین؛ از جمله عیوب کابل‌های زیرزمینی است. باعث فرسودگی لایه‌ بیرونی کابل و کاهش عمر مفید و کارایی آن می‌شود. این اتصال‌ها کوتاه و به دو صورت پایدار و موقت( لحظه‌ای ) اند که در حالت اول خطا دائما بر روی کابل وجود دارد و اندازه‌ی مقاومت خطا تغییر زیادی نمی‌کند. در حالت دوم خطا بر روی وضعیت پایداری کابل تاثیری نداشته و مشخصات آن دائما دچار تغییر می‌شوند.
  • گرمای بیش از حد توان کابل؛ منابع این گرما در یک هادی الکتریکی به دلایل متفاوت، خارجی و یا داخلی است. در حالت اول نور خورشید و در حالت دوم بطور مثال زمانی که یک کابل بیش از حد بارگذاری شود یا به عبارتی بار بیش از حد روی کابل قرار گیرد. پس زمان سیم کشی لازم است از کابل‌هایی استفاده کرد که از کیفیت خوب برخوردار باشند و با توجه به‌ کار مورد نظر برنامه ریزی شود.
  • رطوبت در عایق؛ رطوبت مثل دمای زیاد این شرایط را فراهم می‌کند که کابل‌ها با سرعت بیشتری خراب شوند. ترک خوردن روکش یکی از نشانه‌های آن است.
  • نقض و ایراد در حین سیم کشی؛ اگر در زمان سیم کشی، کابل آسیب ببیند. واضح است که کل سیم کشی مشکل دارد و فرسودگی آن را به زمان زودتر موکول می‌کند.

جلوگیری از فرسودگی سیم و کابل

بهترین راه برای جلوگیری از همه‌ی اتفاقات ناگوار، خرید یک کابل با کیفیت، اصل و قابل اطمینان می‌باشد. قبل از اقدامات لازم جهت جلوگیری از فرسودگی سیم و کابل یک ساختمان بایستی یک نظارت کلی بر روی آن داشته باشیم. از بین رفتن روکش سیم‌های برق باعث ایجاد نشتی برق از محل‌های لخت شده‌ی سیم می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم به اقدامات لازم جهت جلوگیری از فرسودگی سیم و کابل بپردازيم.

جلوگیری از فرسودگی سیم و کابل

تعویض سیم کشی

اگر سیم کشی برق ساختمان دچار فرسودگی شده و مدت زمان طولانی از آن گذشته باشد، لازم است اقدام به تعویض سیم کشی کنیم. توصیه می‌شود که بیشتر از سیم‌های مسی به جای سیم‌های آلومینیومی استفاده شود، زیرا فلز آلومینیوم این توانایی را دارد که با اکسیژن ترکیب شود و اکسید آلومینیوم را بوجود آورد. گرمای حاصل از این واکنش زمینه را برای آتش گرفتن سیم‌های برق فراهم می‌سازد.

استفاده‌ از چسب برق

در این روش دور تا دور کابل را با چند دور چسب می‌پیچند و برای رسیدن به یک نتیجه‌ی بهتر آن قسمت از کابل را که ترک خورده یا پاره شده و درواقع آسیب دیده را چسب بیشتری به دور آن می‌پیچند. این کار باعث جلوگیری از قطع، اتصال و درنهایت گسترش پارگی کامل آن می‌شود و قسمت‌های آسیب دیده برای مدتی ثابت می‌شوند. چسب برق ارزان و قابل دسترس به طوری که در جعبه ابزار هر خانه دیده می‌شود. در این حالت کابل برای مدت بیشتری قابل استفاده می‌شود اما یک روش اساسی نیست و ظاهر کابل را زشت می‌کند.

استفاده از لوله‌ی فولادی

لوله‌ی فولادی را در نقاطی که تنش زیاد است، استفاده می کنیم. به خاطر همین تنها دلیل استفاده از پوشش فولادی، دور نگه داشتن سیم و کابل‌ها از هر گونه عامل محیطی مخرب کننده مانند فرسودگی و فرسایش پوشش خارجی آن‌‌ها است. این خود برای کارخانه‌جات و مراکز صنعتی شرایط را فراهم می‌کند که با خطر خیلی کمتر به فعالیت خود بپردازند و به اهداف اصلی خود برسند.

استفاده از خمیر یا چسب سوگرو

این ماده یک ماده‌ی فرم دهنده بتونه مانند است که توانایی فرم گیری به هر شکلی را دارد و می‌توان آن را در محل ‌هایی که کابل‌ها فرسوده شده‌اند بعنوان یک محافظ کابل استفاده کرد. برای این کار کافی است چسب سوگرو را از بسته‌بندی خارج کرده و آن را به شکل دلخواه درآورد. سپس آن را در جایی که سیم دچار پارگی یا شکستگی شده، فشار داده و به مدت ۲۴ ساعت آن را رها کرده تا خشک شود.

سخن نهایی

از اینکه تا انتهای این مقاله “علت فرسودگی سیم و کابل” همراه ما بودید سپاس گزاریم. فروشگاه سیم و کابل سیلی دی وایر آماده شنیدن سوالات و نظرات شما در زمینه سیم و کابل می‌باشد.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *