بلاگ

علت سولفاته شدن سیم برق

علت سولفاته شدن سیم برق: با وجود دوام بسیار بالای سیم و کابل‌های برق، اما تحت شرایط خاص محیطی، گاهی سیم‌ها دستخوش تغییرات شده و خواص خود را از دست می‌دهند. یکی از این تغییرات، سولفاته شدن است سیم‌ها است. سولفاته شدن که عمدتا برای باتری‌ها به کار می‌رود و در باتری‌ها رخ می‌دهد؛ نوعی واکنش شیمیایی است که سبب ایجاد رسوبات بر روی باتری می‌شود و کارکرد آن را مختل کرده و به مرور زمان، سبب متورم شدن باتری وعدم کارکرد آن خواهد شد. اما سولفاته شدن صرفا به باتری‌ها اختصاص ندارد و در همه‌ی قطعات برقی اتفاق می‌افتد، در مورد علت سولفاته شدن سیم برق، عواملی چون وجود آب و بخار آب یا کارکرد مداوم و طولانی، موجب ایجاد سولفاته در قطعات برقی می‌شوند.

سولفاته شدن سیم، از لحاظ ظاهری موجب سفت و گچی شدن آن خواهد شد. سولفاته شدن که عمدتا در نواحی اتصال سیم و قطعات و سوکت‌ها رخ می‌دهد، سبب‌عدم انتقال صحیح جریان می‌شود. با سولفاته شدن سیم برق، مقاومت آن زیاد شده و جریان به درستی منتقل نمی‌شود و بایستی نسبت به تعویض سیم‌کشی اقدام نمود. همان‌طور که ذکر کردیم، علت سولفاته شدن سیم برق، وجود رطوبت و بخار آب است. سولفاته شدن برای سیم‌های انتقال برق باتری خودرو، امری شایع است و بایستی نسبت به تعویضشان اقدام کرد. البته در بسیاری از موارد، نقطه اتصال سیم به باتری صرفا سولفاته می‌شود که با بریدن نوک سیم و تعویض سوکت، قابل حل خواهد بود.


| معرفی انواع کابل نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


جلوگیری و رفع سولفاته شدن سیم برق

با سولفاته شدن سیم، جریان به‌خوبی منتقل نمی‌شود و به این ترتیب به سیم‌های حامل جریان، فشار زیادی وارد می‌شود و این مشکل می‌تواند موجب سوختن سیم‌ها شود. مهم‌ترین علت سولفاته شدن سیم برق وجود رطوبت و آب در محیط یا در تماس با سیم برق است؛ برای همین بایستی حتی‌الامکان از تماس آن با آب، جلوگیری کنید. از آنجایی‌که سولفاته شدن عمدتا در قسمت بدون روکش سیم‌ها و در محل اتصال سوکت‌ها که سیم لخت است، رخ می‌دهد؛ می‌توان با قرار دادن روکش‌های پلاستیکی مناسب، این احتمال را کمتر کرد. همچنین با استفاده از گریس می‌توان تا حد زیادی از سولفاته شدن سیم برق، جلوگیری کرد. از بین بردن سولفات سیم نیز در صورتی‌که خیلی شدید نباشد، امکان‌پذیر است.

جلوگیری و رفع سولفاته شدن سیم برق


| معرفی انواع سیم نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز در فروشگاه سیلی دی وایر |


محلول از بین بردن سولفاته سوکت

برای این کار محلول جوش شیرین می‌تواند کارساز باشد و با استفاده از یک مسواک یا برس زبر بایستی و محلول آب و جوش شیرین، بخش سولفاته شده‌ی سیم را شستشو داد. با این حال در صورت امکان‌پذیر بودن سیم‌کشی مجدد، بهتر است کابل‌های برق سولفاته شده را به طور کامل تعویض کنید؛ چرا که معمولا سولفاته شدن موجب افزایش مقاومت سیم شده و این مشکل موجب‌عدم برق‌رسانی مناسب خواهد شد. اگر برای از بین بردن سولفاته‌ی باتری خودرو و سیم‌های آن اقدام می‌کنید، دقت کنید که آب به هیچ وجه به داخل باتری نفوذ نکند و پس از شستشو نیز حتما بایستی سرباتری را خشک کنید. همچنین قطب مثبت باتری باید پوشانده شود تا در صورت تماس حین شستشو، موجب جرقه و احتراق نشود. برای این منظور مخلوط یک لیوان آب و دو قاشق جوش شیرین، بهترین انتخاب است؛ اما آب جوش نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تاریخ به روز رسانی 1402/04/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *