بلاگ

روکش سیم نسوز

روکش سیم نسوز

روکش سیم نسوز: سیم نسوز، به سیم‌هایی گفته می‌شود که رسانایی الکتریکی و حرارتی بالا دارند و در برابر خوردگی و سائیدگی  بسیار مقاوم اند. نقطه ذوب سیم‌های نسوز بسیار بالا، بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد (۳۶۳۲ درجه فارنهایت) است. این سیم‌ها به دلیل نقاط ذوب بالایی که دارند، در دمای بسیار بالا، در برابر تغییر شکل مقاومت می‌کنند و می‌توانند دماهایی به میزان ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه‌ی سانتی گراد را تحمل کنند. سیم‌های نسوز به هنگام سرد شدن هوا تا دمای منفی ۶۰ درجه‌ی سانتی گراد مقاوم اند. این سیم‌ها در مواقع آتش سوزی مانع از انتشار شعله می‌شوند. آن‌‌ها در محیط‌هایی که رطوبت بالا و یا مکان‌هایی که خشک اند، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از دیگر ویژگی‌های سیم‌های نسوز می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، وزن کم، ضد روغن بودن، مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی مختلف، هالوژن صفر، حداقل انتشار دود و غیره اشاره کرد.

روکش سیم نسوز معمولا از جنس سیلیکون است‌. سیلیکون از ترکیبات سیلیسیم si تشکیل شده که از دسته عناصر شبه فلز است. تجهیزات سیلیکونی دارای خواص منحصر به فردی اند که با گذشت زمان تغییری در خاصیت‌های شیمیایی و فیزیکی آنها ایجاد نمی‌شود. اگر روکش از جنس سیلیکون و فایبرگلاس باشد، در دمای ۷۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و اگر از جنس پی وی سی pvc باشد، در دمای ۹۰ درجه‌ی سانتی گراد، آتش می گیرد. سیم نسوز، تک روکش و نیز دو روکش است که برای ساخت سیم نسوز تک روکش از مس نرم شده‌ی افشان و قلع اندود استفاده می‌شود. سیم نسوز دو روکش در شکل هادی، عایق و نیز جنس آن با سیم نسوز تک روکش مشابه است اما تنها یک روکش اضافی بر روی آن قرار گرفته‌.

روکش سیم نسوز

جنس سیم نسوز

در ساخت سیم نسوز که یکی از انواع سیم و کابل است از شش فلز مولیبدن (مو)، نیوبیوم (Nb)، تانتالوم، رنیوم، تنگستن (W) سیلیکون استفاده می‌شود. ساختارهای الکترونیکی این فلزات مشابه یکدیگر اند و به خاطر نقطه ذوب بالایی که دارند، دارای ویژگی‌هایی از جمله سختی، مقاوم در برابر خوردگی ، استحکام، توانایی حداقل واکنش پذیری با آب و همچینن مقاوم در برابر حرارت هستند. این فلزات در ساخت رشته‌های سیم، میله‌های کنترل واکنش هسته‌ای و غیره استفاده می‌شوند. میزان دمایی که سیم‌های نسوز می‌توانند تحمل کنند به جنس و نوع عایق بندی آن‌ها بستگی دارد. جنس سیم‌های نسوز معمولا از هادی مسی قلع اندود است و از یک یا دو روکش عایق حرارتی ساخته شده‌اند.

عملکرد حرارتی سیم‌های نسوز قلع اندود نسبت به سیم‌های غیر قلع اندود بهتر است. هنگامی که پوشش قلع روی مس قرار می‌گیرد، باعث می‌شود در برابر سائیدگی، خوردگی و اکسیداسیون مقاوم شود. روکش سیم نسوز قلع اندود از فایبرگلاس (پارچه نسوز بافت شده از جنس ابریشم) و عایق آن سیلیکون است.   این سیم‌ها می‌توانند تغییرات دما را از منفی ۶۰ درجه‌ی سانتی گراد تا مثبت ۲۰۰ درجه‌ی سانتی گراد در شرایط معمولی تحمل کنند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت آن در برابر حلال‌ها و مواد نفتی اشاره کرد.


| مشاهده صفحات سیم نسوز تک روکش / سیم نسوز دو روکش + راهنمای خرید انواع روکش سیم و کابل نسوز برند سیلی دی |


انواع روکش سیم نسوز

انواع روکش سیم نسوز

روکش سیم نسوز انواع مختلفی از جمله سیلیکون، پی وی سی وغیره  دارد که هر کدام دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر هستند:

روکش سیلیکونی

استفاده از روکش سیلیکونی برای مواقعی که مثلا آتش سوزی رخ داده و یا اینکه سیم با حرارت بالایی مواجه شده‌است، برای حفاظت از سیم، روکش سیلیکونی گزینش مناسبی است. از ویژگی‌های روکش سیلیکون می توان به مقاوم بودن در برابر روغن، مواد سوختنی، اسید، اشعه‌ مادون قرمز، فرابنفش، داشتن انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر سرد شدن هوا وغیره اشاره کرد. سیم‌های نسوز که با روکش سیلیکون اند، در دمای ۲۵۰ درجه‌ی سانتی گراد برای مدت زمان کوتاهی مورد استفاد قرار می گیرند. اما در دمای ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای مدت زمان زیادی می‌توان از آنها استفاده کرد.

سیم‌ نسوز با روکش سیلیکونی قیمت بیشتری نسبت به سیم‌ نسوز با روکش پی وی سی دارد و در طبیعت بازیافت نمی شود. عایق سیلیکونی که در سیم نسوز تک روکش استفاده شده باعث شده که سیم بتواتد دمایی تا ۱۸۰ و ۳۰۰ درجه‌ی سانتی گراد را تحمل کند. البته با تعییر دادن نوع سیلیکون به کار رفته، سیم می‌تواند از مقاومت حرارتی بالاتری برخوردار شود. از سیم نسوز با روکش سیلیکونی در اجاق گازها، ماکروفرها، کوره‌ها، هیتر‌های الکتریکی، صنایع تولید لوازم و وسایل خانگی، تجهیزات گرمایشی (و گرمکن ‌ها) و غیره استفاده می‌شود.


| معرفی انواع کابل نسوز + راهنمای خرید سیم و کابل نسوز برند سیلی دی |


روکش فایبر‌گلاس

فایبر‌گلاس نیز از دیگر روکش‌های به کار رفته در سیم نسوز است. بافت فایبرگلاس می‌تواند مقاومت گرمایی و مکانیکی سیم‌های نسوز را بالا ببرد. به گونه‌ای که در سیم نسوز دو روکش وقتی با سیلیکون ترکیب می‌شود، باعث افزایش مقاومت حرارتی این سیم می‌شود. وجود فایبرگلاس در سیم دو روکش نسوز، باعث می‌شود این سیم تا دمای ۷۵۰ درجه‌ی سانتی گراد را تحمل کند.

روکش پی وی سی pvc

از دیگر روکش‌ها، پی وی سی pvc است. پی وی سی ( پلی وینیل کلراید ) که درواقع نوعی پلیمر پلاستیکی است و از پرکاربردترین و کم هزینه‌ترین  محصولات در صنایع است. پی وی سی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد. معمولا از دمای منفی ۴۲ درجه‌ی سانتی گراد تا مثبت ۱۰۵ درجه‌ی سانتی گراد را می تواند تحمل کند. اما اگر به دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی گراد برسد، به مرز اشتعال و آتش گرفتن نزدیک خواهد شد. پی وی سی ماندگار و برخلاف سیلیکون کم هزینه‌تر و در محیط زیست قابل بازیافت است.

سخن نهایی

از اینکه تا انتهای این مقاله “روکش سیم نسوز” همراه ما بودید سپاس گزاریم. فروشگاه سیم و کابل سیلی دی وایر آماده شنیدن سوالات و نظرات شما در زمینه سیم و کابل می‌باشد.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *