بلاگ

بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب

بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب

ساختمان‌ کابل‌ها بر اساس نوع کاربری آن‌ها، در صنایع تولید کابل و سیم ساخته می‌شود؛ بر این اساس شکل کابل، جنس کابل، شکل سطح مقطع و تعداد هادی‌ها و عایق‌های آن‌ها با هم متفاوت است. در این مقاله ضمن بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب، بایستی عنوان کرد که عموما یک کابل از دو قسمت هادی و عایق تشکیل شده است و بر اساس نوع کاربری، کابل‌های به کار گرفته شده در صنایع برق با کابل‌های مخابراتی، ساختمان متفاوتی دارند زیرا که کاربردشان با هم متفاوت است.

 قسمت هادی سیم‌ها یا کابل‌ها عموما از جنس مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود و قسمت عایق آن عموما از مواد مختلفی مثل فایبرگلاس، سیلیکون و غیره است. انتخاب نوع کابل یا سیم مرغوب برای یک ساختمان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ زیرا که همین عامل به نظر کم اهمیت، می‌تواند ساختمان را با چالش بسیار خطرناک آتش‌سوزی مواجه سازد؛ چرا که یکی از اصلی‌ترین دلایل آتش‌سوزی در ساختمان‌ها از سیم‌ها و کابل‌های نامناسب برق شروع می‌شود.

حین بررسی ساختمان کابل مرغوب، بایستی نکات خاصی را مد نظر داشت که در ادامه مقاله به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع و اقسام سیم‌ها و کابل‌های مختلف با جنس‌ها، کاربری‌ها و برندهای متنوع در بازار مصرف وجود دارد؛ ولی در هنگام خرید کابل بایستی به مواردی مثل عایق کابل، جنس هادی سیم، رنگ عایق کابل و اندازه صحیح کابل دقت نمایید.

ساختمان کابل مرغوب

انواع سیم و کابل

کابل‌ها از نظر جنس هادی سیم به دو دسته عمده تقسیم بندی می‌شوند:

سیم‌های مسی و سیم‌های آلومینیومی

سیم‌های ساخته شده از مس، رسانایی بیشتری نسبت به سیم‌های آلومینیومی دارند ولی به خاطر فلز مس گران‌تر هستند.

انواع سیم :

  1. سیم مفتولی: در ساختمان این سیم‌ها از یک رشته هادی به صورت مفتول استفاده شده است؛ این سیم‌ها انعطاف پذیری و شکل پذیری خوبی دارند.
  2. سیم افشان: ساختمان این سیم‌ها شامل یک هادی متشکل از تعداد زیادی رشته مسی نازک است، از این سیم‌ها به لحاظ انعطاف‌پذیری خوبی که دارند در برق‌کشی ساختمان‌ها بسیار استفاده می‌شود.
  3. سیم نیمه افشان: این سیم‌ها به لحاظ ویژگی ظاهری دارای تعدادی رشته سیم، ولی کم‌تر از سیم‌های افشان هستند، قطر این رشته سیم‌ها هم کم‌تر از سیم‌های مفتولی است، بنابراین از لحاظ ویژگی بین سیم‌های مفتولی و افشان قرار می‌گیرند.
  4. سیم نایلون: این سیم‌ها از نوع سیم‌های افشان و شامل دو سیم نازک به هم چسبیده هستند که کاربردشان بیشتر در برق کشی ساختمان‌هاست.
  5. سیم ارت: در سیستم ارتینگ استفاده می‌شوند و در ساختمان سیم از جنس مس با خلوص بالا  استفاده شده است که در مقابل باعث خاصیت شدید رسانایی آن برای مصارف ارتینگ می‌شود.
  6. سیم کواکسیال: این دسته از سیم‌ها بیشتر شبیه کابل هستند و کاربرد آن‌ها به عنوان سیم رابط تلویزیون و آنتن در ساختمان است. ساختمان این سیم شامل مغز رسانای سیم، عایق میانی، فویل آلومینیوم، شیلد و عایق بیرونی است، ساختمان خاص این سیم، باعث کیفیت بالای صوت و تصویر و حذف نویز در لوازم صوتی و تصویری می‌شود.

از دیگر انواع سیم‌ها می‌توان به سیم نسوز، سیم تفلون و غیره اشاره کرد.

روش شناسایی سیم و کابل مرغوب

انواع کابل:

  1. کابل تک رشته: این کابل‌ها مقاومت بیشتری در برابر آسیب دیدگی نسبت به سیم‌های تک رشته دارند.
  2. کابل چند رشته: این کابل‌ها دارای تعدادی رشته در داخل خود هستند و موارد استفاده زیادی در ساختمان و غیره دارند.
  3. کابل مفتول: این کابل‌ها در ساختمان خود چند رشته سیم مفتول به هم پیچیده دارند و عمدتا در پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شوند. انعطاف پذیری این کابل‌ها به دلیل شکل خاص ساختمان خود در کمترین حد خود است؛ ولی رسانایی خوبی دارند.
  4. کابل افشان: دارای بیش از یک سیم تک رشته افشان در ساختمان خود هستند و از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند.
  5. کابل زمینی: این کابل‌ها دارای درجه حفاظت بالایی هستند؛ بنابراین در انواع محیط‌های مرطوب، خشک در آجرکاری و در بتون کاربرد دارند.
  6. کابل زره دار: این کابل‌ها به دلیل داشتن زره‌ایی از جنس فولاد، گالوانیزه یا آلومینیوم به کابل‌های مسلح هم معروف هستند و در برابر ضربات و آسیب‌های فیزیکی مقاوم هستند.
  7. کابل شیلد دار: دارای یک شیلد از جنس آلومینیوم، مس و یا رساناهای دیگر هستند و قابلیت حذف نویز را دارا هستند.
  8. کابل فویل دار: کارکرد این کابل‌ها شبیه کابل شیلد دار است؛ فقط به لحاظ ظاهری کمی متفاوت هستند.
  9. کابل فرمان: رشته‌های زیادی در ساختمان خود دارند و در صنایع برای انتقال اطلاعات دیجیتال استفاده می‌شوند.
  10. کابل ابزار دقیق: به دلیل ساختمان خاص کابل، مناسب برای به‌کارگیری در کنترل واحدهای صنعتی و نیروگاه هستند.
  11. کابل فشار قوی: در انتقال برق از نیروگاه‌ها به شبکه‌های توزیع برق استفاده می‌شوند.

از دیگر انواع کابل‌ها می‌توان به کابل نسوز، کابل جرقه زن، اعلام حریق و غیره اشاره کرد.

روش شناسایی سیم و کابل مرغوب

در بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب بایستی به نکات ذیل توجه داشت:

  1. اولین نکته‌ قابل توجهی که یک سیم یا کابل مرغوب را از سیم و کابل بی‌کیفیت متمایز می‌کند؛ سطح بیرونی صاف و یکنواخت سیم است، اگر این سطح دارای برجستگی و فرو‌رفتگی باشد، نشان دهنده کیفیت نامرغوب سیم است.
  2. دومین نکته قابل توجه این است که سطح عایق یا قطر عایق استفاده شده به دور سیم و همین‌طور سطح قسمت هادی سیم، بایستی بر اساس استاندارد دارای حجم مشخصی باشد؛ برای این منظور بایستی در هنگام خرید، قسمت کوچکی از سیم یا کابل را برش داده و سطح مقطع آن را بررسی کرد.
  3. سومین نکته این است که عایق بایستی از هادی به راحتی جدا شود.
  4. چهارمین نکته این است که قسمت هادی سیم بایستی شفاف باشد و در صورتی که هادی سیم، مسی است باید از مس خالص، منعطف و به میزان استاندارد استفاده شده باشد و همین‌طور مس نبایستی تغییر رنگ و کیفیت داده و یا اکسیده شده باشد.
  5. میزان مس مصرفی در ساخت هادی، بر طبق جدول استاندارد سیم و کابل تهیه شده باشد.

بنابراین در بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب، اعتبار برند شرکت تولید کننده سیم و کابل در میزان کیفیت محصول نهایی بسیار اهمیت دارد و بایستی از برندهای معتبر خریداری شود. در بعضی از تولیدات، وزن هادی مس به‌کار گرفته شده در کابل را از طریق کاستن از تعداد رشته‌های مس و یا کاستن از قطر رشته‌های مس، کاهش داده و در عوض قطر و ضخامت قسمت عایق را افزایش می‌دهند ، شاید در نگاه اول وزن این محصول برای مشتری مناسب به نظر برسد؛ ولی این کابل، قابلیت مورد نظر را برای موقعیت مورد استفاده نخواهد داشت و ممکن است ساختمان و محل را با مشکلاتی مثل آتش سوزی و غیره مواجه سازد.

سخن نهایی

از اینکه تا انتهای این مقاله “بررسی و معرفی ساختمان کابل مرغوب” همراه ما بودید سپاس گزاریم. فروشگاه سیم و کابل سیلی دی وایر آماده شنیدن سوالات و نظرات شما در زمینه سیم و کابل می‌باشد.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *