بلاگ

کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

کابل مقاوم در برابر آتش

در یک تعریف ساده و کلی کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت کابل‌هایی هستند که در برابر حرارت و آتش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و با ویژگی‌های خاص خود این اطمینان را می‌دهند که داده‌ها به طور کامل انتقال پیدا کند. این نوع از کابل‌ها با عنوان کابل‌های نسوز شناخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی و مشخصات خاص خود را دارا می‌باشند. ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع کابل‌های نسوز، کاربرد آن‌ها و ویژگی‌های این کابل‌ها می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

انواع کابل‌های نسوز

به لحاظ میزان مقاومت در برابر حرارت این کابل‌ها در انواع مختلفی چون کابل مقاوم در برابر حریق، کابل نسوز، کابل ضد آتش و کابل اعلام حریق، تقسیم‌بندی می‌شوند. اما کابل‌های نسوز از نظر درجه‌ی محافظتی در برابر حرارت، مقاومت فیزیکی و ظرفیت جریان عبوری، در انواع مختلفی، تولید و عرضه می‌شوند.

کابل ضد حریق

• کابل‌های ابزار دقیق: دسته‌ای از کابل‌ها که در سیستم‌های کنترلی و پردازش داده کاربرد دارند.

• کابل‌های کنترل: این نوع کابل‌ها وظیفه انتقال سیگنال‌های کنترلی، حفاظتی و یا اندازه‌گیری در مدارات کنترل را بر عهده دارد.

• کابل‌های قدرت: نوعی کابل قدرت که برای انتقال برق با قدرت بالا طراحی و تولید شده است.

• کابل‌های اعلام حریق: این کابل‌های نسوز در سیستم‌های اطفاء حریق و جلوگیری از آتش استفاده می‌شود و در بازه زمانی مشخص می‌تواند حرارت بسیار بالایی را تحمل کند.

• کابل‌های فشار قوی: کابل‌های که می‌توانند جریانی بیش‌تر از سی کیلووات را منتقل کنند.

• کابل نسوز شیلد دار: از امواج الکترومغناطیسی ناشی از ترانس چراغ‌های مهتابی، موتور کولر و یخچال فریزر تا امواج الکترومغناطیسی ناشی از کابل‌های جریان بالا از عوامل آسیب‌زا کابل‌ها بوده بنابراین از لایه محافظ الکترومغناطیس یا شیلد در جهت محافظت از کابل‌های نسوز استفاده می‌شود.

از شیلدهای مختلفی برای محافظت از کابل‌های نسوز استفاده می‌شود مانند:

شیلد نواری  این نوع شیلد با ایجاد پوشش صد درصدی می‌تواند انرژی الکتریسیته ساکن ایجاد شده توسط امواج الکترومغناطیس را تا مقدار زیادی کنترل و دفع کند.
 شیلد بافت  گیس بافت کردن سیم‌های نازک، شیلد بافت را تشکیل می‌دهد.
شیلد ترکیبی برای پوشاندن کابل‌ها با شیلد و همچنین حفظ انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌توان شیلد نواری را نازک کرد و شیلد بافت با تراکم پایین را اضافه کرد.
شیلد بافت چند لایه در این حالت برای ایجاد پوشش حداکثری بر روی کابل دو یا سه لایه شیلد ایجاد می‌کنند.
کابل‌های نسوز سیلیکونی سیلیکون از جمله موادی است که در تولید کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت استفاده می‌شود. کابل‌های نسوز سیلیکونی که به آن‌ها کابل‌های سیلیکونی نیز گفته می‌شود، هم عایق کابل و هم روکش بیرونی کابل از عایق با ترکیب سیلیکون و لاستیک است. سیلیکون و لاستیک ترکیبی است که توسط بشر تولید شده است و از نظر رنگ و مقاوت در برابر حرارت ناشی از شعله متنوع است. این کابل‌ها کارایی و کاربردهای مختلفی دارد. یکی از مواردی که در تحمل سیلیکون رابر تاثیر گذار است ظرفیت بانک سیلیکونی آن می‌باشد بدین معنا که درصد سیلیکون موجود در لاستیک، میزان تحمل سیلیکون رابر را در برابر آتش مشخص می‌کند.

کاربرد کابل‌های ضد حریق

کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت بیش‌تر در اماکنی که احتمال آتش سوزی در آن وجود دارد استفاده می‌شوند تا از خطرات دود و آتش محافظت شوند. این اماکن شامل موارد زیر می‌باشد.
• موتور خانه دفاتر، ساختمان‌های تجاری و اداری: اکثر ساختمان‌های اداری دارای سیستم‌های اطفای حریق می‌باشند. استفاده از این کابل‌ها می‌تواند از تلفات ممکن در صورت آتش سوزی جلوگیری کند.
• سوله‌های صنعتی: استفاده از این کابل‌ها در این مکان به افزایش ایمنی آن کمک می‌کند.
• موتور خانه بیمارستان و مراکز بهداشتی: کاهش خطرات احتمالی آتش سوزی در مراکز درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت کمک شایانی به افزایش ایمنی این مراکز می‌کند.
مراکز دیگری که از کابل‌های ضد حریق استفاده می‌کنند شامل فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، هتل‌ها و ساختمان‌های بلند مسکونی، ایستگاه‌های پمپ بنزین، سالن‌های کنفرانس و جلسات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مراکز داده، کارخانجات و ساختمان‌های صنعتی و سفینه‌ها و زیردریایی‌ها. در حالت کلی در اماکنی که کاهش خطرات آتش سوزی اهمیت دارد، از این کابل‌ها استفاده می‌کنند.

____________🔶🔶🔶🔶____________

سیم نسوز، از پرفروش ترین محصولات مجموعه سیم و کابل سیلی دی وایر

____________🔶🔶🔶🔶____________

ویژگی کابل‌های نسوز

از ویژگی‌های بارز و برجسته کابل مقاوم در برابر آتش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
✔️ می‌توانند از شعله و آتش جلوگیری کنند و همچنین در کاهش خطرات احتمالی از آتش سوزی موثر هستند.
✔️ اکثر آن‌ها دارای شیلد یا محافظ می‌باشند.
✔️ فاقد گازهای سمی و هالوژن می‌باشند.
✔️ در بازه زمانی مشخصی در برابر تغییرات دما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
✔️ عایق مناسبی در شرایط آب‌وهوایی خشک و مرطوب دارند.
✔️ این کابل‌ها از دمای منفی ۶۰ درجه الی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.
✔️ از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار می‌باشند.
✔️ در برابر اشعه‌های مختلف مانند ماورا بنفش، مادون قرمز، گاما و اوزون، همچنین جریان‌های ناشی از ولتاژهای بالای جریان الکتریسیته مقاوم هستند.
✔️ در ساخت این نوع از کابل‌ها سیلیکون به کار گرفته شده است و به همین علت انواع قارچ‌ها و انواع باکتری‌ها قابلیت رشد در این کابل‌ها را ندارند.
✔️ تمامی این کابل‌ها بر اساس تست UL آزمایش می‌شوند.
✔️ به طور معمول در تمامی این کابل‌ها فقط از رسانای مس خالص استفاده می‌شود.
✔️ یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و برجسته این کابل‌ها، کاهش دود و سموم و احتمال ایجاد مسمومیت برای افراد در طول حریق است.
✔️ این کابل‌ها از پایدارای مکانیکی بالایی برخوردار هستند چراکه باید توانایی مقابله در برابر ضربه، فشار و کشش را داشته باشند.
✔️ کابل‌های نسوز به طور معمول دارای کارایی شبکه بالایی هستند به این علت که می‌توانند داده‌ها را با سرعتی بالا منتقل کنند.

مشخصات کابل مقاوم در برابر حریق

کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت به علت ساختار خاصی که دارند دارای ویژگی‌های هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

LSZH

LSZH که مخفف Low Smoke Zero Halogen است به معنای کم دود و فاقد هالوژن می‌باشد. در صورت سوختن این کابل، غلظت و میزان دود ناشی از سوختن ممکن است در بینایی و عملکرد صحیح افراد اختلال ایجاد کند. از طرفی کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت Halogen Free می‌باشند بدین معنی که گازهای آزاد شده در اثر سوختن مواد و مولکول‌های تولید شده، عناصر سمی و هالوژن را دیگر ندارند که این امر از احتمال خفگی و مسمومیت افرادی که دچار آتش سوزی شده‌اند می‌کاهد. نکته قابل توجه در ارتباط با این سیم‌ها این است که بهترین نوع کابل مقاوم در برابر حریق شمرده می‌شوند چراکه تا دماهای بالای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را می‌توانند تحمل کنند. این سیم‌ها در مکان‌هایی که احتمال حریق بالا است استفاده می‌شود. البته برای اطمینان حاصل کردن از مقاومت این نوع کابل‌های نسوز در برابر آتش باید به استانداردها توجه شود.

Flame Retardant

این ویژگی بیان می‌کند که در هنگام بروز آتش سوزی، این کابل‌ها علاوه بر اینکه خاصیت خود خاموش‌کنندگی دارند از انتشار و گسترش آتش سوزی در اماکن دیگر جلوگیری می‌کنند و در متراژ کم، آتش بر روی سیم به خودی خود خاموش می‌شود.

Fire Resistant

این ویژگی در واقع نشان دهنده عملکرد صحیح و درست کابل در شرایط آتش سوزی می‌باشد. در واقع یک کابل مقاوم در برابر حرارت باید این ویژگی را دارا باشد.

Anti Noise

یکی دیگر از مشخصات مهم و برجسته این نوع از کابل‌ها مقاومت در برابر نویزپذیری کابل است. چراکه به طور معمول امواج الکترومغناطیسی اطراف کابل باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در اطراف آن می‌شود. در نتیجه با افزایش آن و اخلاف پتانسیل، سیستم اعلام حریق تحریک می‌شود که در نهایت باعث آژیر و اعلام آتش سوزی کاذب می‌شود. بنابراین پوشش آلومینیومی و مسی و سیم تخلیه در ساختار این کابل‌ها الکتریسیته ساکن ایجاد شده بر روی فویل را به زمین تخلیه می‌کند و از بروز آتش سوزی کاذب جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

همانگونه که از نام کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت مشخص است، این کابل‌ها مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت دارند و به طور معمول بیش‌تر در اماکنی که خطر آتش سوزی وجود دارد از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت طراحی و تولید و در بازار عرضه می‌شود. سعی ما در این مقاله بر این بود تا اطلاعات جامع و کاملی در ارتباط با انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای این کابل‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *